Noodkerk Ommel

Een voormalig pakhuis van de boerenbond dat werd omgetoverd tot 'noodkerk'. Gebouw deed dienst als kerk tussen 1945 en 1963. In het pand (privé woning) zijn nog originele elementen terug te vinden van de noodkerk, zoals bijvoorbeeld de biechtstoel. Gemeentelijk monument.

vanaf jouw locatie

Een voormalig pakhuis van de boerenbond dat werd omgetoverd tot 'noodkerk'. Gebouw deed dienst als kerk tussen 1945 en 1963. In het pand (privé woning) zijn nog originele elementen terug te vinden van de noodkerk, zoals bijvoorbeeld de biechtstoel. Gemeentelijk monument.

Tijdens de bevrijdingsgevechten in 1944, werd de oude kerk van Ommel, die op het huidige plein stond, dusdanig kapot geschoten dat het niet meer loonde deze nog opnieuw op te bouwen.  Café Eijsbouts werd toen tijdelijk in gebruik genomen als kerk.
Het Mariabeeldje (een Rijksmonument op zich) had het gelukkig overleefd, doordat pastoor Vogels het wonderbeeldje meenam op zijn vlucht naar Deurne.

Er stond ook een pakhuis van de Boerenbond in Ommel, wat in 1925 werd gebouwd. Met de afgebikte stenen van de oude kerk werd het boerenbondsgebouw omgetoverd tot deze mooie noodkerk. De Boerdonkse zusters voelden zich, in dit met stro gedekte kerkje, nog meer missiezuster. Eind april 1947 werd het noodkerkje ingezegend. De toeloop was zo groot dat de mensen vaak buiten moesten staan.

Een v…

Een voormalig pakhuis van de boerenbond dat werd omgetoverd tot 'noodkerk'. Gebouw deed dienst als kerk tussen 1945 en 1963. In het pand (privé woning) zijn nog originele elementen terug te vinden van de noodkerk, zoals bijvoorbeeld de biechtstoel. Gemeentelijk monument.

Tijdens de bevrijdingsgevechten in 1944, werd de oude kerk van Ommel, die op het huidige plein stond, dusdanig kapot geschoten dat het niet meer loonde deze nog opnieuw op te bouwen.  Café Eijsbouts werd toen tijdelijk in gebruik genomen als kerk.
Het Mariabeeldje (een Rijksmonument op zich) had het gelukkig overleefd, doordat pastoor Vogels het wonderbeeldje meenam op zijn vlucht naar Deurne.

Er stond ook een pakhuis van de Boerenbond in Ommel, wat in 1925 werd gebouwd. Met de afgebikte stenen van de oude kerk werd het boerenbondsgebouw omgetoverd tot deze mooie noodkerk. De Boerdonkse zusters voelden zich, in dit met stro gedekte kerkje, nog meer missiezuster. Eind april 1947 werd het noodkerkje ingezegend. De toeloop was zo groot dat de mensen vaak buiten moesten staan.

Een voorwaarde voor het verlenen van de bouwvergunning was, dat het gebouw bij de ingebruikname van ene nieuwe kerk in de oude staat moest worden teruggebracht. Dit is echter nooit gebeurd. Tot op de dag van vandaag ziet het er nog altijd uit als de noodkerk van toen. Tegenwoordig is het een woonhuis en Bed & Breakfast en er kan zelfs getrouwd worden op deze locatie.

Het gebouw deed dienst als kerk tussen 1945 en 1963.

 Wist je dat?

zodra de nieuwe kerk van Ommel in gebruik genomen werd, het 'noodkerkje' eigenlijk in oude staat teruggebracht moest worden? Dit is echter nooit gebeurd en het pand ziet er nog steeds uit als de noodkerk van toen.

Praktische informatie

- Het noodkerkje is tegenwoordig in gebruik als woning en Bed & Breakfast en daarmee niet vrij toegankelijk.
- De huidige naam is 'Ons Witte Kerkje'.

Zo bereik je Noodkerk Ommel

noodkerk
Kloosterstraat 30

5724 AH  Ommel
Plan je route naar Noodkerk Ommel

Scroll terug naar boven